Antreprenoriatul nu este pentru orisicine

Antreprenoriatul nu este pentru orisicine

Ne-am obisnuit sa afirmam cu mult prea usor ca suntem o generatie de sacrificiu. Atunci, de ai nostri parinti, ce sa mai spunem? Uitam adeseori ca generatia asta cu titulaturi melodramatice a fost printre primele careia i s-au oferit oportunitati de a se remarca si de a-si croi propriul drum, cu obstacole, firesc, ca doar nu suntem in povesti cu zane. Iar evolutia a fost spectaculoasa chiar daca asta a insemnat si multe esecuri. In perioada 1993 – 1996 mare parte dintre cei care isi cautau un job vroiau sa se faca “Manageri”. In consecinta, aparusera ca ciupercile dupa ploaie furnizori de training in management. Notiunile erau introductive si toti cei care urmau aceste cursuri considerau ca sunt eligibili pentru o pozitie de “Manager” fara a intelege nota stinghera a acestui cuvant, dezbracat de sens. Acum ma amuz…

Timpul a trecut peste oameni si pretiozitatea terminologica s-a dezvoltat si ea. In zilele noastre, nu mai vor sa fie manageri caci intre timp s-a inteles ce inseamna acest cuvant atat de uzitat, insa vor sa fie antreprenori. Este noua moda, ceea ce pana la urma nu este rau. Dar din stiinta mea, sunt foarte putini cei care si-au propus sa devina antreprenori si au si schimbat gandul in fapta. Adevaratii antreprenori pur si simplu SUNT astfel. Ei doar isi constientizeaza abilitatile de-a lungul unui proces de business. Sunt facuti dintr-un aluat din care nu lipsesc cateva ingrediente de baza: curaj, determinare, iubesc riscul si si-l asuma, creativitatea este a doua lor mama si poate, ceea ce este cel mai important – sunt autodidacti. Sistematizarea cunostintelor vine mai tarziu. Mai intai ”testeaza” strategii, esueaza, se ambitioneaza, reusesc, dupa care trec la nivelul urmator, urmand aceeasi pasi pana cand ajung sa faca profit, profit cu care nu pleaca acasa, ci il reinvestesc. Sunt oameni cu usurinta in a manui cifrele si care cauta suport in acestea, bazandu-si deciziile pe evidente. De obicei sunt buni specialisti intr-un domeniu ceea ce le inlesneste intelegerea comportamentului unui segment de piata, de unde mai tarziu vor rezulta primii clienti. Nu sunt neaparat lideri, isi pot angaja mai târziu astfel de persoane cheie, insă sunt priceputi in arta vanzarii și au o anumita carisma care in situatii greu de anticipat ii ajuta. Sunt buni comunicatori si ca orice vanzator, persuasivi. Si mai presus de orice au incredere in propriile forte, iar esecul nu este decât o cale de a-i ambitiona sa reuseasca. Mulți dintre ei platesc un preț personal pentru succes si acesta se numește solitudine – timpul de cele mai multe ori nu este de partea lor pentru a le permite luxul unei familii. Și cu toate astea, iși continua traseul deloc facil.

Ceea ce afirm, indiferent daca e placut urechilor sau nu, e ca antreprenoriatul nu este pentru orisicine. Sunt multe nopti nedormite, multe zbateri, multa putere de convingere pentru a gasi linii de finanțare, multe insemnari in agenda care raman in așteptare o perioada pana isi gasesc rostul, iar mai tarziu, multe nelinisti in a-si motiva oamenii de o așa maniera incat sa nu dea curs ofertei concurentei. Pe langa toate cele enumerate mai sus, este nevoie și de disponibilitate pentru a-si folosi abilitătile innascute și a dobandi altele. Si toate astea intr-o viața de om.

Author: Monica

Share This Post On

1 Comment

  1. Antreprenoriatul si start-up-urile nu ar trebui sa fie ”obiectivul final”. Am senzatia ca toti neavenitii si oamenii care n-au fost in stare sa avanseze intr-o meserie sunt acum obsedati de ”start-up”-uri si antreprenoriat, urmand cu fidelitate bula Silicon Valley. O spun ca unul care a avut o micuta firma de productie jocuri, in parelel cu actuala meserie si care face destul freelancing cat pentru o firma mica: daca antreprenoriatul vine dintr-o dorinta reala de a schimba ceva, de a oferi ceva (atat publicului, cat si tie, ca antreprenor), atunci sansele de succes exista. Daca nu, e doar un mod de a amana inevitabila angajare.

    Post a Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Let's see, are you robot or human? * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.